Thunderbolt



Jau kādu laiku gribēju uzrakstīt par Thunderbolt tehnoloģiju, bet nekādīgi nevarētu apkopot visu informāciju un nebija īsti skaidrs ar ko atšķiras Thunderbolt un Thunderbolt 2. Bet tomēr atbildes uz jautājumiem es atradu.

Thunderbolt savienojumu radīja Intel sadarbojoties ar Apple un pirmais dators ar Thunderbolt bija MacBook Pro 2011 early modeļu sērija(man ka reiz tieši tāds arī ir). Tirdzniecības zīme "Thunderbolt" sākumā piederēja Apple, bet vēlāk nonāc pie Intel, visas tiesības uz Thunderbolt tehnoloģiju pieder Intel, bet Apple ieviesa Thunderbolt portu kā Mac  standartu.
Starp citu Thunderbolt ports, tiek bāzēts uz Mini DisplayPort, kuru radīja Apple. Thunderbolt kā standarta ports visos Mac datoros sāka parādīties 2011.gadā(izņēmums ir Mac Pro, kurš tikai šogad tika pie Thunderbolt porta - veseliem sešiem Thunderbolt 2 portiem). 

Thunderbolt tehnoloģija sastāv no dīvām citam tehnoloģijām - DisplayPort un PCI Express. DisplayPort tiek izmantota video pieslēgumos VGA, HDMI, DVI, Mini DisplayPort, bet PCI Express tiek izmantots mūsdienu datoros mātesplatēs, lai pieslēgtu paplašinājuma kartes.
Thunderbolt slēgums nodrošina divus divpusējus(lasa un raksta katrā kanālā līdz 10Gb/s kopā 4 kanāli - divi raksta un divi lasa) kanālus, katru ar ātrumu līdz 10Gb/s, bet Thunderbolt 2 nodrošina vienu divpusēju kanālu ar ātrumu līdz 20Gb/s. Rezultātā Thunderbolt un Thunderbolt 2 nodrošina maksimālu ātrumu līdz 20Gb/s. 
Līdz ar to veikalā nav jālauž galva un jāmeklē vads ar "Thunderbolt 2" uzrakstu. Thunderbolt 2 kabeļu nemaz nav, jo lai dabūtu vienkanāla 20Gb/s ātrumu, Thunderbolt 2 kontrolieris vienkārši apvieno Thunderbolt kabeļa divus kanālus(katru ar ātrumu 10Gb/s), citiem vārdiem sakot, visa atšķirība ir Thunderbolt kontrolieri, kurš ir datorā un Thunderbolt perifērijā, līdz ar to Thunderbolt un Thunderbolt 2 ir savstarpēji savienojami, gluži kā tas ir USB pasaulē starp 2.0 un 3.0.

Thunderbolt 2 priekšrocība ir 4K izšķirtspēju (3840x2160 30Hz) monitoru/TV atbalsts, jo ir nepieciešams 10,6Gb/s datu plūsmas kanāls, bet Thunderbolt pirmās paaudzes  nodrošina tikai līdz 10Gb/s vienā kanālā.  
Šīs savienojums tika radīts, lai atbrīvotu darba vidi no liekiem vadiem, jo ļauj slēgt ķēdē(daisy chain) līdz sešām Thunderbolt ierīcēm. Tie var būt Thunderbolt monitori(līdz diviem Apple Thunderbolt Display), ārējie cietie diski, audio kartes, video kartes, hubi vai parasti monitori bastoties pēc DisplayPort ierobežojuma.
Es Thunderbolt sāku izmantot pavisam nesen, jo ilgi nebija pieejama perifērija, kuru es gribētu iegādāties. Pateicoties Thunderbolt tehnoloģijai man vairs nevajag četrus vadus spraust iekšā ārā no MacBook Pro ikreiz, kad man vajag paņemt līdz datoru, jo nesen iegādājos Thunderbolt dok staciju, kura ir aprīkota ar veseliem deviņiem dažādiem portiem, kuros es saspraudu visu sev nepieciešamo perifēriju un tagad man atliek iespraust vienu Thunderbolt vadu MacBook Pro  un visa mana galda perifērija pieslēdzas klāt.
Bet kad man vajag paņemt MacBook Pro līdz es vienkārši izspraužu vienu Thunderbolt vadu ārā un viss. 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru