MacBook Pro M1 (2020)

Gada sākumā skaidrs palika, ka Mac datoru dzīve uz Intel procesoriem ir pienācis gals, tāpēc nolēmu “ielekt pēdējā vilcienā” un pārdod savu  MacBook Pro 15 (2019 – 2.3GHz i9 8 kodolu, 16GB RAM, 500GB SSD, Radeon Pro 560x 4GB). Bija grūti pārdod, datoru, kura sākotnējā cena bija vairāk nekā 3000 EURO, bet pēc MacBook Pro M1 iznākšanas nav vairs nevienam vajadzīgs. Rezultātā pēc aptuveni 1,5 gada lietošanas es savu MacBook Pro 15 ar sakostiem zobiem pārdevu pat ne par puscenu no datora sākotnējas vērtības, bet vāl mazāk. 
 
Mierināja tas fakts, ka jaunais MacBook Pro M1 video apstrādēs ziņā ir aptuveni vienā līmenī ar MacBook Pro 16 (2020) bāzes versiju vismaz, bet tai pat laikā ir spējīgs darboties no akumulatora 2-3 reizes ilgāk strādājot FCPX video montāžas programmā. Papildus tam, jau biju noskaidrojis, ka M1 bez problēmām spēj strādāt ar 4K 100FPS video materiālu, ko filmē tikko iznākusi Sony A7SIII kamera, jo piemērām, MacBook Pro 15 bez proxy vai pārkonvertēšanas uz ProRes negribēja atskaņot 4K 100FPS ne 264, ne 265(HEVC) failus.
Tā kā potenciāli, es zināju, ka man būs jāsaskaras ar šiem failiem parēja uz Mac ar M1 bija vēl papildus plus.
 
Ir pagājuši četri mēneši kopš man ir MacBook Pro M1 (2020 – 16GB RAM, 500GB SSD) – pārejā no 15 collu ekrāna atpakaļ pie 13 collu ekrāna ar ko vispār biju sācis savu Mac datoru ceļu bija relatīvi kā atgriezties mājās. 15 collu ekrāns bija lielisks, bet paša datora izmērs kā klēpjdators klēpi bija mazāk ērts, salīdzinot ar 13 collu. Vai tāpēc kā 13 collu ir vieglāks? Īsti to nejūtu, es pat teiktu, ka gaidīju kā 13 collu būs vieglāks. Bet fakts, ka fakts paliek – 13 collu klēpi ir kaut kā ērtāk – iespējams tāpēc kā M1 necenšas man sadedzināt ceļus, salīdzinot, ar 15 collu. Jā reiz aizskaru tēmu par darba temperatūru, tad kopumā M1 ir vēss, bet nav tā kā visi saka kā jāpērk MacBook Air M1 un ietaupi naudu salīdzinot ar MacBook Pro M1, jo relatīvi atšķirība ir tikai tajā, ka “Pro” nāk ar aktīvo dzesēšanu un nedaudz spilgtāku ekrānu. Strādājot ar video es diezgan ātri varēju uzsildīt to M1 čipu līdz 80 grādiem un tas ar visu to, ka viņš vēl griež to mazo ventilatoru iekšā sevī, varam droši secināt, ka “Air” būtu droši vien jau sācis apgriezt jaudu, kamēr Pro turpina ņipri strādāt un krāmēju vēl un vēl viņam virsū uzdevumus. Runājot par uzdevumiem – Pro viegli tiek galā paralēli ar 3 projektiem no FCPX aizsūtītiem uz Compressoru, kur tie tiek vienlaicīgi renderēti un eksportēti, protams, tādu triku mācēja arī mans vecais “15 collu”, bet odziņa ir tur – ka ar ceturto projektu var tīri komfortabli strādāt FCPX! Jā! Tieši tā! Vairs nav jāgaida, kamēr MacBook Pro izrenderēs un izeksportēs projektu, lai sāktu strādāt ar nākamo – tagad var vienlaicīgi trīs renderēt un eksportēt un ceturto jau rediģēt! Pirms es reālajā dzīvē sāku izmantot MacBook Pro M1 – bija vienmēr galvā plāns, tagad nopirkšu šo 13 collu un tad, kad iznāks jaudīgs iMac ar nākamas paaudzes “M” čipu, tad paņemšu to, lai var vienlaicīgi renderēt eksportēt un strādāt ar nākamo projektu, bet kā izrādījās realitātē to visu var darīt ar MacBook Pro M1.


Kā jau mēs noskaidrojām M1 strādā ilgi, ir vēsāks un pietiekoši jaudīgs, bet ir tomēr savi trūkumi. Divi Type-C porti – ikdienā man pietiek ar diviem, jo ikdienā izmantoju vienu, kurš vēl kā reiz ir pareizajā(kreisajā) pusē – kur man pienāk Thunderbolt vads no CalDigit Thunderbolt dokstacijas TS3 Plus. Bet, piemērām, guļamistabā lādētājs man ir labajā pusē, līdz ar to guļamistabā es gandrīz nekad neslēdzu MacBook Pro pie lādētāja, jo vienkārši neērti vadu vilkt ap kompi un parasti es uz guļamistabu datoru atnesu uzlādētu un biežāk es tur uzlādēju iPad Pro nekā MacBook Pro. Cits stāsts ir darbs ārpus mājās, kad ir jāpieslēdz vairākas kameras, atmiņu karšu lasītāji un vēl ārējo SSD, tad divi porti ir par īsu – ļoti par īsu. Domāju nākotnē šo risināšu ar mazu Type-C pāreju vai arī jā solītie nākamie MacBook Pro datori būs ar vairāk Type-C portiem un UHS-II SD karšu lasītāju, tad būs jāmaina atkal kompis, bet pagaidām grūti iedomāties motivāciju pirkt vēl dārgāku datoru, jo kopumā šis pilda visas funkcijas.
 

Iz dzīves ar FCPX var strādāt aptuveni 5 stundas no baterijas – kas joprojām izklausās nereāli, bet tas ir reāli. Tā kā M1 čips ir nereāli energoefektīvs salīdzinot ar MacBook Pro 15/16 collu modeļu plītīm – sistēmu uz M1 čipa var barot bez vai ar 18W lādētāju. Man, piemērām, ir divi Powerbanki(DEPO nopērkami bija 20 000 mAh) Type-C ar 18W, tad ar tādu es diezgan bezgalīgi varu strādāt ar savu MacBook Pro M1.
Jā atvērts jautājums par M1 Mac iegādi neatkarīgi vai tas ir Air, Pro, Mini vai iMac ir noteikti jāņem 16GB operatīvo atmiņu, jo pat es pie lieliem projektiem un daudz darba paralēla, jūtu, ka vajadzētu vairāk operatīvas atmiņas. Internetā ir arī atrodami testi, kur pie lielas slodzēs 8GB versijas manāmi paliek lēnākas nekā 16GB. 32GB opcija nākamajos “M” datoros, noteikti būs motivācija man pāriet uz jaunāku datoru. Bet ar 16GB var dzīvot.
SSD mūsdienās noteikti mazāk par 500GB nav jēga ņemt, lai gan daži spēj ar 256GB sadzīvot un viņiem tur pat kaut kāda veidā ir 140GB brīvi. Bet priekš video es noteiktu ieteiktu 1TB vai pat vairāk, failu lielums ar katru gadu aug un projekti paliek aizvien sarežģītāki, bet datora autonomija ļauj tev strādāt no jebkuras vietas pietiekami ilgi un liekus ārējos diskus staipīt līdz nav ērti no viena dīvāna uz citu dīvānu.
 
Plusi
Tik pat ātrs vai pat ātrāks nekā bāzes versijas MacBook Pro 16 (2020)
Lētāks nekā MacBook Pro 16 (2020)
Strādā no akumulatora neticami ilgi – FCPX līdz 5 stundām, YouTube +10 stundas
Ikdienā necenšas sadedzināt ceļus un arī pie lielākas slodzēs īpaši nededzina
Tiek galā ar teju visiem video formātiem
 
Mīnusi
Divi Type-C porti (gribētos četrus, ka MacBook Pro 16)
Joprojām ir plagini un programmas, kuras nav optimizētas priekš M1
Bāzes versijā ir tikai 8GB operatīvās atmiņas
Maksimāli ir pieejami tikai 16GB operatīvās atmiņas – liekas, ka ar 32GB M1 varētu paveikt vēl vairāk.
 
P.s. Atkal ir normālā klaviatūra, tāda, kāda bija pirms Type-C ēras - ar normālu taustiņu gājienu un bez taustiņu uzkaršanās. Bet pie Touch Bar joprojām neesmu pieradis, lai gan tas jau otrais dators ar Touch Bar. Baumo, jau kā jaunajos MacBook Pro modeļos atteiksies pilnībā no Touch Bar.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru